Daj Się Poznać 2017
Mam wrażenie, że czas pędzi jak szalony. Co tydzień publikuję raport z postępów pracy nad projektem w ramach DSP, a wydaje mi się, że robię to dosłownie co chwilę. Dzisiaj będzie krótko, ale treściwie. Co udało mi się zrobić w tym tygodniu?
Opis koncepcji projektu
Coś, co wisiało nade mną właściwie od początku, a mianowicie – ładne ujęcie samej idei projektu. W końcu udało mi się je napisać w tym tygodniu. Dokończyłam również już całą stronę z opisem idei. Mamy tam więc efekt parallax oraz dodatkowy button, który prowadzi do demo aplikacji. Jak podałam w opisie, projekt opiera się tak naprawdę na dwóch filarach – budowaniu nawyków opisanym w książce Charles Duhigga “Siła nawyku” oraz idei śledzenia nawyków w formie trackera w Bullet Journal, wymyślonym przez Rydera Carrolla. Projekt jest dla mnie o tyle osobisty, że sama na co dzień czerpię z obu tych źródeł. Książka “Siła nawyku” była dla mnie bardzo ważna, a Bullet Journal prowadzę od kilku miesięcy, gdzie zapisuję sobie nawyki, które chcę budować. Chciałam obie te koncepcje przenieść na grunt aplikacji, bo na razie wszystko u mnie odbywa się analogowo. Sama juz korzystam z demo aplikacji i jestem zadowolona. Choć oczywiście co chwilę wpadam na nowe pomysły ulepszenia działania i zrobiła się już z tego pokaźna lista.
Filtrowanie i sortowanie listy nawyków
Kolejny ważny punkt tego tygodnia. Korzystajac z gotowych funkcji Angulara, zaimplementowałam możliwość wyszukiwania nawyków po nazwie, a także ich sortowania. Możemy więc wyszukać konkretny nawyk, który mamy na liście, albo posegregować nawyki. Opcji sortowania mamy kilka – może to być układ alfabetyczny, od najstarszego lub najnowszego względem daty rozpoczęcia, a także od największej lub najmniejszej liczby zaznaczonych dni. Natrafiłam tutaj niestety na mały problem związany z localstorage, ale udało mi się szybko z nim poradzić.
Walidacja formularza
Sama nie wiem, dlaczego wcześniej umknęła mi walidacja formularza do dodawania nowych nawyków. Zazwyczaj robiłam walidację równolegle z tworzeniem formularza, żeby nie umknął mi potem żaden element, który trzeba by sprawdzić. Tutaj o konieczności sprawdzania danych przypomniałam sobie dopiero teraz. Sporo czytałam o funkcjach Angulara, które pozwalają walidować informacje wprowadzone do formularza. Użyłam ich, ale mam wrażenie, że nie działają do końca tak, jakbym chciała. Formularz wprawdzie nie jest wysyłany, czyli uzyskałam efekt, o jaki mi chodziło, ale nie mogę doprowadzić do pojawienia się dodatkowego diva z informacją o błędzie. Nadal nad tym pracuję i mam nadzieję, że szybko uda mi się temu zaradzić.
Co się nie udało?
Zupełnie nie znalazłam czasu, żeby zgłębić temat wprowadzenia animacji do listy. Chciałam, żeby przy sortowaniu i filtrowaniu lista “płynnie” się przewijała. Na pewno jest to dla mnie priorytet na najbliższe dni, bo chciałabym, żeby podstawowa wersja aplikacji miała tę funkcjonalność.
Porzuciłam też pomysł dodania priorytetu do nawyku i sortowania listy po tych priorytetach. Stworzyłam kilka wariacji sortowania listy i wydaje mi się, że jest to wystarczające na obecną chwilę.
Na razie zawiesiłam też funckję wygaszania nawyków po ich wykonaniu z bardzo prostego powodu – nie mam pomysłu, jak ten temat ugryźć. Zostawiłam więc box, który pojawia się po zaznaczeniu wszystkich checkboxów. Mam nadzieję, że w ciągu kilku dni wpadnie mi do głowy pomysł, jak estetycznie i funkcjonalnie wprowadzić to, o czym myślę.
Plany na kolejny tydzień
Wcześniej wspominałam już, że pojawił się pomysł przepisania całej aplikacji na Angulara 2. I to jest właśnie mój plan na kolejne tygodnie 🙂 Okazało się, że muszę po prostu teraz skupić się na nauce Angulara 2, a nie chcę tracić tego, co udało mi się zrobić w tej aplikacji. Nie mam też możliwości robienia obu rzeczy równorzędnie, ponieważ doba nie ma niestety 30 godzin. Będę pewnie robić małe poprawki w wersji z Angularem 1x, a jednocześnie przepisywać pracę na wersję 2. Docelowo więc mój projekt ma mieć dwie (działające!) odsłony. Trzymajcie kciuki!
powodzenia!
Dziękuję! 🙂